28 april 2017

Calypso på norrländska

Två musikgenrer dominerar kulturlivet i Sklörbacken: polska och calypso. I resten av Sverige har ju polskan en mycket stark ställning inom populärmusiken, men här har calypson sedan länge varit den vanligaste uttrycksformen för lokala musiker, även om man naturligtvis lyssnar på en hel del polska via grammofoninspelningar. Calypso är den musik som spelas och sjunges i alla sociala sammanhang, och den enda som man kan försörja sig på som musiker i byn.


Calypson kom till bygden i mitten av 1930-talet, under calypsons guldålder då artister som Growling Tiger, King Radio, Lord Executor, Caresser, Atilla [sic] the Hun, Wilmoth Houdini och Roaring Lion dominerade den internationella calypsoscenen. Några av de tidiga inspelningarna med calypso nådde på omvägar Sklörbacken, och genast växte en lokal scen upp med ett centralt placerat calypsotält under karnnevalsäsongen, tamboo bamboo-orkestrar som repade i ABF:s lokaler året runt, och en situation där var och varannan bybo började livnära sig som calypsonians och chantwells. Det gjordes bara en handfull kommersiella skivinspelningar under denna tid, men under calypsons “andra våg” under 1950-talet, då genren populariserades av den amerikanske kommunisten, skådespelaren och folksångaren Harry Belafonte väcktes intresset hos de svenska skivbolagen för den lokala calypsotraditionen i Sklörbacken, och artister som Andedräkten (Lars Lundmark), Prins Benny (Ruben Lundmark), Visslande Skuggan (Siv Lundmark) och veteranen Kapten Visent (Tor Holmlund) fick chansen att spela in en lång rad singlar. Bland de de calypsoinspelningar som gjordes i Sklörbacken under 30- och 50-talet märks Het gröt, Fiskarens garn, När Kälsjärvsträsket försvann, Svenska akademin är full av borgarsvin samt Det räcker och blir över (“Klöver-calypso”). Ingen av dessa kompositioner blev någon större kommersiell framgång, men många av dem har med åren erhållit klassikerstatus och originalsinglarna är numera mycket eftertraktade i samlarkretsar.

🎧 Lyssna på Det räcker och blir över




Det räcker och blir över (“Klöver-calypso”)
av Kapten Visent (Tor Holmlund), Victor, 1938


När jag vandrar genom landet från norr till söder
Och jag pratar med de fattigaste olycksbröder
Och jag frågar vad de tycker om sin lott i livet
Är svaret som jag får på förhand givet


De säger:


Jag kom till denna jorden utan någonting
Och lämnar jordelivet med ingenting
Men även om jag saknar både guld och klöver
Har jag allt jag behöver, så det räcker och blir över


Jag knackade på dörren hos en rikeman
Huset var vackert, men inte han
Han sa: Det är som att ingenting nånsin dög
Hur mycket jag än samlar och lägger på hög


Och sedan:


Jag föddes till ett liv i överflöd
Men mycket vill ha mer, och det blir min död
Jag drunknar snart helt i guld och klöver
För jag har mer än jag behöver, så det räcker och blir över


Det spelar ingen roll, fattig eller rik
I slutändan blir vi alla lik
Allt vi gjort, ont och gott, det lämnar spår
Men vi kan ingenting ta med oss dit vi går


Och om du någonsin i livet får chans att smaka
Känslan av att få och ge tillbaka
kan du strunta i att jaga efter guld och klöver
Du har allt du behöver, så det räcker och blir över














   

Inga kommentarer: